2017. május 26., péntek

Holdfázisok - "mozgó" holddal

Bár már az összefoglalásnál járunk, a felmérés megkönnyítése érdekében készítettük el technikaórán az osztályommal az alábbi kis eszközt (játékot), amivel könnyedén megtanulhatják a holdfázisokat. Mivel a forrásnál csak egy fénykép volt, az alapján próbáltam hozzá sablont gyártani, és hogy más is el tudja készíteni, gondoltam,  megadom a méreteket, illetve készítek néhány fázisfotót is. Ha a papírokat előre méretre vágjuk a nyírás, ragasztás megvan 10 perc alatt.


FORRÁS

Amire szükség lesz: Fekete fotókarton, írólap, olló, ragasztó, színes ceruza.




Mivel a fotókartont ketté kell hajtani, kétszer kell a hosszát venni, én a méreteknél már úgy tüntettem fel, amennyi összehajtva lett (vagyis a 7,5 cm helyett 15 cm-t kell leszabni). Ahogy a kép is mutatja, a fehér papír kicsit keskenyebb, mivel a funkcióját úgy is be tudja tölteni, nekem meg így jött ki a papírból. A körformát egy húsz forintos körberajzolásával nyertem, utána mértem le a méretét.








Bár tudom, hogy a tankönyv azt írta, hogy a holdfázisokat az újholddal kezdjük, de úgy nem működött volna egy irányba a változás "animálása". A holdtöltét azért írtam én is kétszer, hogy értsék a gyerekek, hogy ez egy ciklikus folyamat, és a holdtölte után ismét jön az utolsó negyed.

Ahogy húzzuk a fekete körlapot, úgy "alakul át" a holdunk, és a fölötte levő felírásokból azt is látjuk, hogy éppen melyik fázisnál járunk.







A gyerekeknek nagyon tetszett ez a kis eszköz, és remélhetőleg az ismeretanyag is rögzült!




Ha tetszik az ötlet, készítsétek el Ti is!

Hó tanulást, jó játékot!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése