2014. március 14., péntek

Műveletvégzés sorrendje - törpékkel

A műveletvégzés sorrendje egy olyan téma, amit én nagyon szeretek. Végre egy olyan dolog, amit az első magyarázatra megértett (másodikban) a mostani osztályom (is)! És ez higgyétek el, nagy szó! A héten a kollégák között szóba került, gondoltam, megosztom veletek, hogy nekem hogyan sikerült ezt megértetni a tanítványaimmal anno.
Nem is emlékszem, melyik matematika tankönyvben szerepeltek a műveletek tanításánál az alábbi kis figurák (talán a Mozaikosban), jó pár évvel ezelőtt. Azt tudom, hogy az előző osztályomnál már használtam. 





(A könyvben a + jel is piros volt, viszont annál az osztálynál elsőben az összeadás és kivonás megkülönböztetésével volt gond. Így minden feladatnál a táblára kék illetve piros színnel írtam a műveleti jeleket, hogy már abból lássák, hogy mit kell csinálni: összeadni vagy kivonni.)







Kitaláltam egy történetet Számországról és a Törpék Birodalmában élő kisebb és nagyobb törpékről. (A kis törpék az összeadás és a kivonás, a nagyobbak a szorzás és az osztás.) 
Ha a Számország lakói meghívták a bálba a törpéket, a nagyobb törpék udvariatlanul mindig előre tolakodtak, és mindig ők vitték el a számokat táncolni, vagyis az volt, amit ők akartak (szoroztak, osztottak). A kisebbek csak utána következhettek. Ezt megelégelték a kis törpék, mert hiába érkeztek mindenhová időben, a nagyobb törpék félresöpörték őket. Mivel azonban kicsik voltak, nem mertek szembeszállni velük. Megtudták azonban, hogy vannak olyan törpék a Birodalomban, akik nagyon erősek, mert sokat sportolnak. Hozzájuk fordultak segítségért. Ezek a kondi törpök aztán egy varázserővel bíró védő lemezt adtak nekik, ami megnövelte a kis törpék erejét. Így legközelebb a bálon a nagyobb törpök félrehúzódtak, ha meglátták a kicsiket a varázslemezzel. Persze akinél nem volt, azt újra félresöpörték.
(Szóba került a kistesó -nagytesó viszony is, ami hasonló módon működik a legtöbb gyereknél, mint a törpék esetében, így mindenki tapasztalatból tudta, hogy miről is van szó.)


Ezek után bármilyen feladat felkerült a táblára, a számok közé kezdetben nem a műveleti jelek kerültek, hanem ezek a törpék. Így rögtön tudták, hogy mi a műveletvégzés sorrendje. 

Nekem bevált, próbáljátok ki ti is!



4 megjegyzés:

  1. Ez nagyon tetszik!Szuper vagy! :))))

    VálaszTörlés
  2. Nagyon aranyos és érthető mese! Ezekkel a törpékkel én is dolgoztam egy ideig...anno!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Minél egyszerűbb, annál könnyebben jegyzik meg. Akkor te tudod, hogy melyik tankönyvben volt?

      Törlés